Læserservice
Hvad er krogen i bogen?
Rette bog til rette læser med formidlingsmetoden læserservice
Kursus i Læserservice
Jeg tilbyder 1- og 2-dagskurser i metoden Læserservice (Reader’s Advisory) for biblioteksansatte.
Hvad er Læsersevice?
Læserservice er en metode, der tager udgangspunkt i den enkelte læsers behov og læsesmag.
Hvor den klassiske boganbefaling ofte tager udgangspunkt i bogens handling eller tema eller i afsenders eller anmelderes begejstring, tager Læserservice udgangspunkt i, hvad der appellerer til læseren. Hvad er krogen i bogen for den enkelte læser?
Har en læser fx læst en god bog, og vil gerne have en lignende oplevelse, kan det ved hjælp af læserservice sagtens vise sig, at det måske ikke var selve handlingen, men det levende sprog, det fascinerende landskab eller de karismatiske personer, der er var vigtigst for læseoplevelsen. Læserservice opererer på tværs af genrer og udgivelsesdato – en god læseoplevelse kan sagtens findes i andre typer bøger end den enkelte læser er vant til at læse, og ofte bliver læsere positivt overraskede over, at deres læsesmag fx forandrer sig over tid og afhænger af livssituation, humør mm.
Masser af biblioteksansatte har udviklet en tavs viden og erfaring om, hvordan man finder rette bog til rette læser, der går langt ud over søgesystemer og bagsidetekster. Læserservice er i høj grad en forlængelse af denne viden og erfaring – via metoden får biblioteksansatte i højere grad et fælles sprog for, hvordan man matcher den enkelte, læser med en god læseoplevelse.
Jeg har allerede undervist over 400 biblioteksansatte i hele landet og jeg tror på, at metoden kan være med til at løfte bibliotekernes arbejde med litteraturformidling markant, så flere børn, unge og voksne kan få et inspirerende og lystbetonet læseliv. Det er også den feedback jeg får fra de underviste biblioteksansatte – samt melding om højere arbejdsglæde og motivation!
Metoden er ganske open source, jeg er selv blevet undervist i den af den norske bibliotekar og projektleder Vanja Øyrås, der har fået metoden fra USA til Norge, og den norske hjemmeside lesersørvis.no har en god grundbog samt opgaver gratis tilgængeligt.
Jeg har gennem de seneste tre år undervist hele eller størstedelen af personaleflokken på biblioteker i bl.a. følgende kommuner: Roskilde, Aarhus, Favrskov, København, Viborg, Grenaa, Holstebro, Frederikssund, Albertslund, Thisted, Lyngby, Guldborgsund, Silkeborg, Hedensted, Frederiksværk.
Derudover har jeg undervist personale fra mange andre af landets biblioteker, når jeg har undervist i metoden på alle 6 centralbiblioteker.
Andre siger om mit kursus i Læserservice
“Lea er en meget kompetent formidler, der både kan formidle metode og begejstring, så det smitter. Det var så fedt at få kvalificeret og løftet det daglige anbefalingsarbejde. Bedste kursusdag ever!”
Michelle From Hoxer, Litteraturformidler, Thy Biblioteker
Lea formår at engagere et helt personale, så det føles som at ens faglige færdigheder får nyt liv. På Frederikssund Bibliotekerne, har det betydet bedre videndeling internt og en øget glæde ved at arbejde målrettet med formidling af litteraturen. Læserservice har også betydet bedre og helt klart sjovere samtaler med lånerne, hvor både personalet og lånere, får øje på nye sider af smag og ønsker.
Mette Jonstrup Larsen, Bibliotekschef, Frederikssund Bibliotekerne